Veelgestelde vragen

Algemeen

Wanneer u een website laat maken door NWO krijgt u een compleet pakket. De domeinnaam en hosting worden voor u geregeld, de website wordt in overleg met u gebouwd volgens onze werkwijze. Ook uw eigen mailadres wordt voor u aangemaakt. Na oplevering wordt uw website onderhouden en worden er backups gemaakt. Voor technische vragen kunt u natuurlijk altijd contact opnemen.

Een volledig pakket, zodat u zich volledig op uw bedrijf kunt richten!

Tijdens de bouw van uw website zal ik u vragen om de teksten en afbeeldingen aan te leveren. Bij het kiezen van afbeeldingen kan ik u uiteraard helpen. Na de oplevering zult u zelf de inhoud van de website bijhouden. In het opleverdocument leest u hoe dit moet. Voor technische ondersteuning hierbij kunt u natuurlijk contact opnemen. Afhankelijk van het gekozen pakket kan ik u er ook inhoudelijk bij ondersteunen.
Omdat er duizenden verschillende layouts (theme’s) voor WordPress bestaan zal ik op basis van het door u ingevulde bestelformulier en ons gesprek een of meerdere layouts kiezen en aan u voorstellen. Mocht hier geen geschikte bij zitten dan zoeken we gewoon verder. Uiteraard bent u vrij om zelf een layout voor te stellen. Wel zal ik dan even uitzoeken of dat layout technisch geschikt is.
Bij het kiezen van een domeinnaam (b.v. www.mijnwebsite.nl) zijn een paar zaken van belang:

  • Is de domeinnaam nog niet door iemand anders gebruikt?
  • Wat voor extensie wilt u (achter de laatste punt)?
  • Is het middelste deel de naam van uw bedrijf of juist iets anders?
  • Wat wilt u met de domeinnaam uitstralen?

Mocht u al een idee hebben en graag willen weten of deze vrij is en of het een geschikte domeinnaam is? Vul het in op het bestelformulier en ik zal het voor u uitzoeken. Mocht u nog geen idee hebben, of bovenstaande wordt al wat te technisch? Geen probleem! Dan bespreken we dit tijdens ons gesprek.

Bij het door u gekozen pakket krijgt u 1 of meerdere email-adressen. Het deel voor de @ mag u zelf, of in overleg, bedenken. Na de @ komt uw domeinnaam te staan (b.v. mijnnaam@mijnwebsite.nl). Het wordt overigens afgeraden om “info” te kiezen aangezien deze vaak al snel als spam wordt gebruikt. De reden is dat bijna elke website een “info” heeft, dat weten de machines die spam versturen natuurlijk ook…
Vindbaarheid, of in een mooie term SEO (Search Engine Optimization), is een veel besproken onderwerp bij het bouwen van een website. En dat is logisch, wie wil nou niet dat zijn website bovenaan komt in Google? Het is alleen zo’n breed pakket aan maatregelen om dit voor elkaar te krijgen dat het al snel ingewikkeld wordt… En bovendien ook tijdrovend. De reden waarom grote bedrijven met genoeg budget soms zelfs mensen in dienst hebben die zich alleen maar met SEO bezig houden!

Uw website wordt opgeleverd met een van de meest gebruikte plugins voor SEO (Yoast) en zo goed mogelijk geconfigureerd. Echter is het belangrijk dit na oplevering ook bij te houden. In het eerste gesprek en in het opleverdocument bespreken we de belangrijkste punten mbt de vindbaarheid van uw website.

Omdat elke website uniek is en de ene website meer tijd vraagt dan de andere is het lastig om hier een standaard antwoord op te geven. Echter zullen de meeste websites wel binnen 1 maand opgeleverd kunnen worden. Echter wil ik er wel bij zeggen dat de kwaliteit naar mijn mening belangrijker is dan de snelheid. Per slot van rekening kan een nieuwe website weer een aantal jaren mee!

Aanpassingen

Een WordPress-site wordt ook wel een CMS genoemd. Een website die volledig online gemaakt is en ook aangepast kan worden. De website bestaat uit een layout, diverse plugins (hulp-programma’s) en de inhoud (vaste teksten, berichten (blog), foto’s, video’s). Na oplevering krijgt u uitleg hoe en wat u kunt aanpassen. In de meeste gevallen zal het dan om de inhoud gaan.
U krijgt na oplevering uitleg over het zelf vullen en wijzigen van de inhoud van uw site. Wilt u meer aanpassen (bv aan de layout)? Afhankelijk van het door u gekozen pakket kunt u hierbij geholpen worden voor een bepaald aantal keer per maand. Bent u hier doorheen? Dan kunt u wijzigen laten doorvoeren voor het standaard uurtarief (40 euro ex btw per uur).
Zoals al even genoemd in het punt hierboven kunt u afhankelijk van het gekozen pakket een aantal keer per maand gebruik maken van (hulp bij) aanpassingen. Dit kunnen diverse aanpassingen zijn: layout, technisch, extra functies, plaatsen van berichten of foto’s. Dat waar u niet uitkomt of niet aan toekomt. Omdat het de ene keer misschien in een kwartier klaar is en een volgende keer anderhalf uur kost is de duur per keer flexibel, met een maximum van twee uur. Heeft u een pakket waar geen “hulp bij aanpassing” in zit? Geen probleem, natuurlijk kan ik u wel helpen! U kunt dan wijzigingen laten doorvoeren voor het standaard uurtarief (40 euro ex btw per uur).

Pakketten

Op de pagina “pakketten” kunt u zien wat u krijgt bij een specifiek pakket. In alle gevallen krijgt u hosting, domeinnaam, een theme (de layout), en 1 of meerdere emailadressen. Ook doe ik niet moeilijk over het aantal pagina’s, plugins of andere functies. Iedere website is uniek en heeft zijn functies nodig. Uiteraard zijn er bepaalde functies die zeer complex zijn of veel meer implementatie-tijd kosten (denk bv aan een webshop). In dat geval kan het zijn dat hier andere prijzen voor gelden. Dit wordt uiterlijk in het eerste gesprek met u besproken.
Wordpress is een mooi systeem om websites te bouwen en makkelijk om zelf bij te houden. Echter, het wordt ook veel gebruikt… Dit brengt risico’s met zich mee. Veel hackers proberen in te breken op websites, zo ook op WordPress-sites. Gelukkig zijn er een aantal tools om hier mee om te gaan en is het goed te doen om ze buiten de deur te houden! Belangrijk hierbij is wel dat de site goed up-to-date blijft. Zowel het WordPress-systeem zelf, alsook de plugins en het theme krijgen regelmatig updates. En dat is dan meteen weer de kracht van iets wat vaak wordt gebruikt: updates komen regelmatig.
Na een update is het belangrijk om te checken of alles nog goed samenwerkt. En zijn er technische problemen? Dan moeten die ook opgelost worden. Soms kan het nodig zijn daarvoor een backup te raadplegen. Ook die moet er dan wel zijn.

Kortom: de reden van onderhoud is dat u zorgeloos door kunt werken met uw bedrijf en dat uw site in topvorm blijft!

In een onderhoudscontract zit meer dan alleen maar het onderhoud zelf. Ook de vaste kosten zoals de domeinnaam en de hosting zitten hierin. Een overzicht:

  • Hosting
  • Onderhoud aan de hosting
  • Domeinnaam
  • Maken backups (1x p.w.)
  • Updates WordPress (1x p.w.)
  • Updates theme (1x p.w.)
  • Updates plugins (1x p.w.)
  • Check werking site na updates
  • Oplossen technische fouten
  • Hulp bij aanpassingen *

* Afhankelijk van het door u gekozen pakket

Indien u al een domeinnaam heeft kan deze in principe verhuist worden, meestal kan dit binnen 1 dag, soms duurt het langer. Wat betreft de hosting is het nodig om deze over te zetten. Het is veel praktischer om alles bij 1 bedrijf onder te brengen. Ook om eventuele discussies en naar elkaar wijzen te voorkomen. De aanpassingen die nodig zijn om een bestaande domeinnaam en/of hosting over te zetten worden voor u geregeld na goedkeuring van de website.

Als het bovenstaande voor u geldt, wilt u dit dan vast op het bestelformulier aangeven?

Het onderhoudscontract heeft een minimale contractduur van 1 jaar, na dit jaar is het contract per maand opzegbaar. Op dat moment zou u er voor kunnen kiezen om alleen de hosting en domeinnaam te betalen. Hiervoor betaald u 10 euro per maand op basis van automatische incasso.
Houd er echter wel rekening mee dat alle extra werk die ontstaat door (technische) problemen, aanpassingen aan de site, problemen door conflicterende updates of niet correct of niet vaak genoeg uitgevoerde updates en die u niet zelf kunt oplossen per uur zullen worden gefactureerd…

Technisch

Wanneer het lijkt alsof uw website of uw email niet werkt kunnen er meerdere problemen aan de hand zijn. Als u niet weet waar het probleem vandaan komt of u bent ervan overtuigd dat het probleem niet door uw eigen computer komt wil ik u vragen contact op te nemen. Ik zal dan proberen zo snel mogelijk te achterhalen waar de storing zit. In de meeste gevallen heeft u (tijdens werkdagen) binnen 24 uur een reactie. Hoe lang een storing duurt is natuurlijk niet altijd te zeggen maar ik zal er alles aan doen wat in mijn mogelijkheden ligt om een probleem zo snel mogelijk op te lossen.
In het opleverdocument krijgt u ook een uitleg over het instellen van uw email-programma. U kunt kiezen voor twee soorten email: POP en IMAP. Bij POP verplaatst uw email-programma de nieuwe emails naar uw computer en worden ze van de mailserver verwijderd. Voordeel is dat het geen ruimte meer inneemt op uw hosting. De beschikbare ruimte op de hosting is namelijk niet alleen voor uw website maar ook voor de emails (die nog op de mailserver staan). Wilt u echter gebruik maken van meerdere apparaten om uw mail te lezen, dan is IMAP makkelijker. Hier blijven de mails op de server staan, en kunt u ze vanaf elk apparaat lezen. Nadeel is hier dan uiteraard dat de beschikbare ruimte steeds minder wordt als u veel mails laat staan.
Heeft u hier vragen over of werkt het na de installatie niet goed? Dan kunt u uiteraard om hulp vragen.
Bij oplevering krijgt u de inloggegevens voor uw website en email. Mocht u 1 van deze gegevens kwijt zijn geraakt dan kunt u via het contactformulier om nieuwe gegevens vragen.

Administratief

Het pakket wat u kunt kiezen bestaat uit twee componenten: een vast bedrag en een bedrag per maand. Na het tekenen van de opdrachtbevestiging ontvangt u de factuur voor het vaste bedrag en stuur ik u een verzoek tot een automatische incasso voor het maandelijkse bedrag. Indien u hiermee instemt wordt het maandelijkse bedrag vanaf de eerste van de volgende maand afgeschreven. In het geval u liever geen automatische incasso wilt krijgt u per de eerste van de volgende maand een factuur voor het onderhoudscontract voor een jaar (twaalf maanden).
Alhoewel ik het jammer zou vinden als u weg zou gaan kunnen er natuurlijk redenen voor zijn. Graag zou ik voordat u de beslissing neemt van u horen wat de reden is.

Wanneer het toch nodig is om de samenwerking op te zeggen is dit uiteraard mogelijk. De opzegtermijn is na het eerste jaar 1 maand. Zit u nog in het eerste jaar en wilt u toch direct opzeggen? Dan krijgt u nog een factuur voor de eventuele resterende maanden onderhoudscontract.
Mocht uw site ophouden te bestaan dan worden de bestanden verwijderd, uw domeinnaam opgezegd en de hosting stop gezet. Mocht u de site willen verhuizen naar een andere hosting dan hoor ik graag hoe ik u hierbij kan helpen. In ieder geval kunt u dan een verhuiscode aanvragen voor het verhuizen van de domeinnaam.

Mist u een vraag? Geen probleem, u kunt contact met mij opnemen!